Monday, January 24, 2011

fakta : sesuatu yang penting mengenai soya,,

Soya kebiasaanya akan diproses untuk dijadikan tempe, miso, nato serta dijadikan susu, susu Soya juga dianggap sebagai salah satu alternatif bagi mereka yang mempunyai alahan terhadap susu lembu atau sebarang susu yang datangnya daripada haiwan. Hal ini kerana soya adalah datangnya daripada tumbuh-tumbuhan. Yang mana kita ketahui kebiasaannya sebarang bahan yang datangnya daripada tumbuhan tidak merbahayakan kepada penggunanya. Seperti yang kita tahu, kadang-kadang ada orang yang sangat allergic terhadap makanan laut seperti udang dan sotong. Dan sudah pasti mereka akan mengambil alternatif lain seperti daging dan ikan. Hal ini sama juga terhadap mereka yang allergic kepada susu daripada haiwan.

Soya dikatakan sangat berkhasiat dan mempunyai nutrien yang tinggi serta diyakini mampu memutihkan kulit bagi sesiapa yang menggunakannya. Berikut adalah perkara yang diyakini merupakan sebagai satu khasiat soya :

-Sebagai sumber lecitin dan Vitamin E
-Kurang casein
-Selamat untuk orang yang ade milk allergy dan lactose intolerance
-Mengandungi kurang lemak daripada susu lembu
-Ada isoflavones, suatu bahan kimia organic yang possibly sangat mendatangkan faedah kepada kesihatan.

Sebagaimana yang kita ketahui soya kebiasaanya ditanam secara globally di negara seperti Amerika Syarikat dan ini merupakan satu sumber ekonomi mereka yang terbesar dan utama. Mungkin kita boleh agak, jika tanaman soya ini musnah atau diserang wabak kemungkinan ekonomi mereka akan merudum. Ramai mungkin tidak tahu, fakta yang sebenar mengenai soya yang digembar-gemburkan oleh ramai saintis di Amerika Syarikat sebenarnya tidak benar sama sekali. Mereka mengatakan bahawa isoflavones yang terdapat dalam soya sangat baik untuk preventkan kanser. Walhal, perkara yang sebernarnya adalah sebaliknya. Mungkin, ramai tidak tahu, mereka hanya tahu isoflavones yang terdapat dalam susu soya sangat baik. Isoflavones, terutamanya genistein dan daizdein iaitu estorgen-like substance yang mana mempunyai fungsi yang sama efeknya seperti estorgen. Apabila kita consume terlampau banyak soya, badan kita akan menjadi estrogenik yang menyebabkan kepada berbagai kesan seperti terjadinya kanser, mood swings, pertambahan lemak dibahagian pinggang, pinggul dan paha, fibrocyst breast disease dan uterine fibroids.


Namun, Soya juga dikatakan sebagai penyebab Alzheimer. Dan juga banyak lagi health disease, korang boleh tgk kat sini dan juga sini . Mula-mula saya jugak agak tak percaya, bila dah baca semua-semua benda nie tak sangka yang ianya benar. Berdasarkan apa yang telah saya baca dekat satu laman web tapi saya tak jumpa laman web tu dah, puas saya cari, dekat Amerika sekarang ni diorang ade dua puak saintis yang pro dan anti mengenai soya. Means, yang anti tu diorang dah kaji tentang soya dan jumpa tentang keburukan soya nie. FDA juga bagitahu yang soya ini sangat baik, walaupun banyak pihak telah menentang namun, mestilah pihak yang lebih berkuasa akan menang berbanding dengan saintis-saintiskan. Laman web tu jugak sekarang nie tengah nak sampaikan mesej yang mengenai soya ni dan banyak dah keluar perkara yang sebenar mengenai soya nie kalau kita google. Dan juga saya pernah sekali baca satu artikel mengenai misi Vatican, memang diorang ada cakap yang soya tu memang tidak baik untuk kesihatan kerana boleh menyebabkan kurang kesuburan kepada lelaki dan perempuan. Tapi, mereka inginkan perkara tersebut tidak digembar-gemburkan kerana itu sebagai salah satu cara mereka ingin memusnahkan umat islam di dunia. Seperti juga Maggi yang mempunyai banyak MSG yang diyakini mampu menyebabkan masalah kesihatan.


Disini saya ambik dari satu laman web mengenai kesan-kesan pengambilan soya selepas dibuat kajian mengenainya, iaitu lamanweb ini,


- Menambahkan risiko kanser payudara dalam kalangan wanita, kerosakan otak samada kepada lelaki atau wanita dan ketidaknormalan kepada bayi.
-Membawa kepada thyroid disorder terumtamanya dalam kalangan wanita.
-Menyebabkan terjadinya masalah batu karang.
-Melemahkan sistem imun badan.
-Menyebabkan potetionally food allergies yang boleh membawa kepada kematian.
-Soy juga mempunyai:
=Phytoestrogen iaitu isoflavones :genistein dan daidzein, yang mana memblock hormon estrogen
=Phytates, yang mana menyekat pengambilan mineral oleh badan.
=Enzyme inhibitor yang mana menyusahkan pencernaan protein
=Haemoglutin, yang menyebabkan sel darah merah bercantum bersama dan menghalang pengambilan oksigen dan pertumbuhan.

Sebaiknya, jika anda semua inginkan kepastian mengenai apa yang telah saya terangkan tadi, bolehlah buat rujukan sendiri samada google atau menggunakan berbagai-bagai media lain. Apa yang saya terangkan disini memang tidak berapa lengkap. Jadi, kalau kita ingin tahu perkara yang sebenarnya tidak salahkan luangkan masa sedikit untuk carikan kepastiannya?.

Lots of love from me,
:)


p/s : saya bukanlah seorang pakar mahupun doktor mahupun saintis mahupun nutritionist.
pp/s : saya cuma menyampaikan dalam bentuk yang saya fahami.
ppp/s : sila maafkan saya jika ada kesilapan. Sila tegur juka saya tersalah faham. :)

No comments: