Monday, May 16, 2011

Again, counting days!

Assalamualaikum,, (bagi salam lebih afdal :] )


oh, Hey guys. It's been awhile i didn't post any entry on my deary blog. I've just came back from my village. It's such a long journey, it takes about 5 hours to get there. And, I'm lucky because i tak kena asthma attack while I was there. Sebab biasenya kalau balik kampung memang selalu kena.


I'm counting days. Tahu tak, waktu berjalan sangatlah pantas yang amat. Dan, next week I akan mendaftar dekat matrikulasi. Entah, saya pun tak tahu. Tapi, hati saya tetap mengatakan yang saya nak pergi matrikulasi. Tapi, saya tak berapa nak pasti seratus peratus. It's just, hati saya cakap "matrikulasi!". Mungkin saya perlu buat isthikarah lagi untuk lebih pasti.Tapi, walau apapun saya memang rasa sangat masa dah terlalu singkat.


Banyak benda yang tak beli dan prepare lagi. Saya tak prepare physically dan mentally lagi di saat saya tengah menulis entry ni. Mungkinkah sebab dah terlalu lama cuti?. Hurmm, mungkin. Sebab dah terbiasa dengan rutin harian yang tidur lambat dan bangun lambat-lambat lepastu online sampai tak ingat dunia, sampai mata pun dah naik berpinar nak tengok screen laptop. Ah, segalanya mungkin. Dan tak tahu macam mana saya nak hadapi dunia luar nanti.


Cakaplah saya anak manja. Cakaplah saya anak yang nak duduk bawah ketiak mak aje. Memang saya macam tu pun. Wahaha. Gile tak?. Tapi masalahnya inilah saat saya harus berdikari. Mungkin kalau saya lihat dari diri saya dulu dan sekarang, adalah kot berubah sikit dari sifat berdikarinye. Dulu, semua nak kene ada orang. Tapi, sekarang ni, Alhamdulillah saya tak berapa nak bergantungan dengan orang. Tapi, kalau di saat saya tengah malas tu, memang memerlukan pertolongan orang lah.


Tak tahulah dunia luar nanti macam mana. Saya memang tak pernah lagi duduk asrama. Dan ni memanglah kali pertama kena duduk asrama. Tu lah yang memang rasa macam ketorr la jugak nak duduk asrama ni. Tak dapat bayangkan macam mane lah saya bila duduk hostel nanti. Menangis tiap-tiap hari sebab nak balik rumah ke?. Tak dapat tidur sebab teringat kat rumah ke?. Tepon mak tiap-tiap hari sebab tak pernah berjauhna dengan mak ke?. Haha. Tragik gile-lah kalau macam ni. Rase macam ngeri je. Haha. Tapi, kena la berdikari dan hadapi dengan tabah segalanya sebab nak capai cita-cita dan menuntu ilmu tu kan. Mungkin mula-mula kita tak dapat nak bear dengan environment baru, tapi, InsyaAllah nanti lama-lama dapat da start belajar berdikari sepenuhnya.


Doakan kejayaan saya dalam menuntut ilmu, teman-teman. :)



oh, SELAMAT HARI GURU! kepada semua guru dan juga kepada cikgu di Smk Muadzam Shah. Jasa kalian amat saya hragai. :)

4 comments:

AnnazuR said...

Waalaikumussalam. Nak panggil awk ape eh? Oh ye, awk pasti akan rindu rumah utk beberapa hari setelah mulanya kehidupan di matrikulasi. It's normal for everyone yg 1st time berjauhan dgn family. Memandangkan awk dah besar, mungkin tak bersedih lama kot. huhu.

zaman matrikulasi zaman belajar yg paling best (bagi saya) :D

LoveLy day :) said...

panggil je suraiya. hee. tu la, rase mungkin akan homesick nanti sebab tak pernah jauh dari parents dan tak pernah duduk asrama. Hope so boleh tahan dengan semua tu. Heee.

Weee. yeah! akk pun masuk matrik dlu ehh?. ehh, can i call u akak?. Heee :P

AnnazuR said...

Hi Suraiya! boleh je panggil akak. yup, dulu akak masuk matrik tangkak :)

LoveLy day :) said...

hee,, hi!, ooh, matrik tangkak ehh, sama dengan saya!, Weee :)